Veilige toegang tot het Zilvermeer én eerste Hoppinpunt in gemeente Mol

publish date
10.10.2022

Veilige toegang tot het Zilvermeer én eerste Hoppinpunt in gemeente Mol

Provincie Antwerpen en gemeente Mol werken samen aan plannen om de toegang tot Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer verkeersveiliger en herkenbaarder te maken. De plannen omvatten een volledige heraanleg van de Zilvermeerlaan over een afstand van ongeveer 120 meter. Hierdoor creëren we een groot verkeersplateau met een brede oversteek voor voetgangers en fietsers, bushaltes met verhoogde perrons én een Hoppinpunt. De asverschuivingen verlagen de snelheid van het doorgaand verkeer. De aanvraag voor een omgevingsvergunning werd recent ingediend. Binnenkort volgt verdere informatie over het openbaar onderzoek. 

Elk jaar trekt het Zilvermeer vele tienduizenden bezoekers. Tijdens grote evenementen en op zomerdagen met heerlijk strandweer kan het bijzonder druk worden aan de ingang ter hoogte van de Zilvermeerlaan. 

Fietsers en auto’s komen aan uit beide rijrichtingen en zoeken een parkeerplaats, terwijl de Zilvermeerlaan ook heel wat doorgaand auto- en vrachtverkeer telt. Voor bussen van De Lijn is er buiten haltepalen slechts beperkte infrastructuur aanwezig. 

Omdat het Zilvermeer aan beide zijdes van de Zilvermeerlaan parkeergelegenheid heeft, moeten talrijke voetgangers de weg kruisen. Ook fietsers die komen via het fietspad langs de Kanaalplas moeten de Zilvermeerlaan oversteken.

Heraanleg Zilvermeerlaan

De verkeersveiligheid structureel verbeteren, kan uitsluitend met een heraanleg van de Zilvermeerlaan ter hoogte van de toegang tot het recreatiedomein. Om de snelheid van doorgaand verkeer te verlagen en de zichtbaarheid van de ingang te benadrukken, voorzien de plannen een groot verkeersplateau met de nodige asverschuivingen. 

Gedeputeerde bevoegd voor recreatiedomeinen, Mireille Colson, verduidelijkt: “Fietsers en voetgangers krijgen een afzonderlijke toegang tot het domein, waarbij een breed zebrapad met middeneiland en voldoende signalisatie een veilige oversteek garandeert. Het verkeersplateau zorgt niet alleen voor een veiligere verkeerssituatie, maar accentueert dankzij een bijzondere vormgeving de inkom van het recreatiedomein als een herkenningspunt.” 

De fiets- en wandelboulevard wordt op de kiezelparking doorgetrokken tot aan het fietspad met de Kanaalplas. Op het domein zelf loopt de fiets- en wandelboulevard tot aan het toegangsgebouw. 

Toegankelijk Zilvermeer

In beide rijrichtingen krijgt de Zilvermeerlaan bushaltes, waarbij de bussen tijdens het in- en uitstappen stoppen op de rijbaan. Hierdoor moet het verkeer even wachten, wat eveneens de veiligheid verhoogt. 

De bushaltes werden volledig integraal toegankelijk ontworpen – met onder andere verhoogde perrons en een geleidingssysteem voor blinden en slechtzienden - zodat het Zilvermeer ook voor mensen met een beperking maximaal bereikbaar is.

Hoppinpunt

Met financiële steun van de Vlaamse overheid en de Vervoerregio Kempen richt het gemeentebestuur een Hoppinpunt in. Een Hoppinpunt faciliteert het overstappen van het ene vervoersmiddel naar het andere. Talrijke combinaties zijn mogelijk: deelwagens, deelfietsen, bus, trein,…. 

Voor het Hoppinpunt dat we creëren aan het Zilvermeer voorzien we de combinatie van toegankelijke bushaltes, parkeermogelijkheden voor auto’s en fietsers én een geautomatiseerd systeem voor deelfietsen. Naast het Zilvermeer streeft het gemeentebestuur ook naar een Hoppinpunt aan het treinstation. 

Procedure

Vooraleer de werken kunnen starten, is een omgevingsvergunning vereist. De plannen zijn  na het nodige overleg tussen provincie- en gemeentebestuur ingediend voor de vergunningsaanvraag. Binnenkort volgt verdere informatie over het openbaar onderzoek. De gekende gele borden zullen dan langs de Zilvermeerlaan verschijnen.  

We verwachten de uitvoering van de werken ten vroegste in het voorjaar van 2023. De werken verlopen in verschillende fases zodat we de impact op het doorgaand verkeer kunnen beperken en de toegang tot het Zilvermeer steeds gegarandeerd blijft. Verdere informatie volgt na het aanstellen van de aannemer en het vastleggen van de uitvoeringsplanning. 

De financiering van de heraanleg gebeurt volledig door het provinciebestuur. Het gemeentebestuur investeert – met Vlaamse steun – in de realisatie van het Hoppinpunt.